Kunskapsluckor och könsskillnader i ungas utbildningsval – ny studie undersöker vad som gör skillnad
Sedan starten 2023 har forskningsprojektet Bättre Utbildningsval involverat nära 2 000 niondeklassare på 42 skolor runt om i Sverige. Nu presenteras de första resultaten från projektet, som kartlägger hur faktorer som könsstereotyper, tillgänglig information och möten med förebilder kan forma ungas karriärsval.
Trots Sveriges rykte som ett av världens mest jämställda länder kvarstår tydliga könsskillnader i utbildningsval – särskilt inom STEM (naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik). Kvinnor är underrepresenterade inom högre STEM-utbildningar och den svenska regeringen har nyligen lanserat en strategi för att vända trenden.
– Vi ser redan nu tydliga könsskillnader i högstadieelevers preferenser. Pojkar föredrar oftast traditionellt mansdominerade fält och yrken, medan flickor är något mer jämnt fördelade men fortfarande underrepresenterade inom STEM. Samtidigt överskattar många lönenivåerna i yrken som elektriker och fastighetsmäklare men underskattar karriärmöjligheterna inom exempelvis IT, säger Karl Wennberg, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, som leder studien.
I studien lottas skolklasser till tre olika grupper: en får besök av yrkesverksamma förebilder, en får information från sin studievägledare, och en tredje får svara på nutidsfrågor. Detta upplägg gör det möjligt att isolera vilka insatser som faktiskt påverkar elevernas val.
Fler skolor och yrkesverksamma behövs
– Vårt mål är att ge alla elever bättre förutsättningar att fatta välgrundade beslut om sin framtid. För att nå hela vägen behöver vi fler skolor som deltar och fler yrkesverksamma runt om i landet som vill dela med sig av sina erfarenheter, säger Ali Mohammadi, forskare i projektet vid Copenhagen Business School.
Av de elever som hittills svarat uppger 31 procent av pojkarna och 20 procent av flickorna att de planerar att studera naturvetenskap, teknik, data, eller matematik i framtiden. Båda könen rankar ”samhällsvetenskap, juridik, handel, och administration” som den mest attraktiva utbildningsinriktningen, medan ”teknik och tillverkning” domineras av pojkar och ”hälso- och sjukvård” av flickor.
Projektet finansieras av Kungliga Vetenskapsakademien och Familjen Kamprads stiftelse, och genomförs i samarbete med forskare vid Copenhagen Business School, Lunds universitet, Universitetet i Kiel, och Stockholms universitet.
Läs mer om projektet och hur du kan bidra: https://www.hhs.se/en/research/centers/cele/utbildningsval/
För mer information, vänligen kontakta:
Karl Wennberg
Professor, Handelshögskolan i Stockholm
Tel: 0705-105 366
Email: karl.wennberg@hhs.se
Om Handelshögskolan i Stockholm
Handelshögskolan i Stockholm är den ledande handelshögskolan i Norden och Baltikum och har ett högt anseende i Sverige såväl som internationellt. Forskning i världsklass utgör grunden för våra utbildningar som består av kandidat-, master- och forskarutbildning, ett MBA-program och ett stort utbud av executive education. Våra program är utvecklade i nära samarbete med både forskning och näringsliv, vilket ger våra studenter stora möjligheter att uppnå ledande positioner i företag och andra organisationer.
Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, som garanterar att både undervisning och forskning håller högsta internationella standard. Handelshögskolan är också den enda svenska medlemmen i CEMS och PIM, som är samarbeten mellan ledande handelshögskolor i världen, vilket bidrar till den höga kvalitet som Handelshögskolan är känd för.
Presskontakt
Ylva Mossing
Content and Media Relations Manager
Email: ylva.mossing@hhs.se
Telefon: +46 730 97 26 16
Mer information om Handelshögskolan i Stockholm, samt alla våra pressmeddelanden, hittar du på hhs.se.