AI som passar personligheten ökade säljmöten med 40 procent
Att införa AI på arbetsplatser handlar inte bara om teknik – det gäller också att förstå människan bakom skärmen. I en ny studie publicerad i Management Science testade forskare hur försäljare på ett stort läkemedelsbolag presterade med olika implementering av samma AI-stöd. En kontrollgrupp arbetade som vanligt. En andra grupp fick en standardimplementering. En tredje grupp fick en implementering som integrerades i arbetsrutinerna utifrån deras psykologiska profil – alltså hur de föredrar att arbeta.
Resultaten var tydliga: försäljare som fick ett AI-verktyg som anpassats efter deras arbetssätt lyckades boka i genomsnitt 40 procent fler möten med läkare och andra beslutsfattare. De som använde AI-stödet utan anpassning presterade däremot sämre – 20 procent färre bokade möten.
– Att AI kan hjälpa människor i arbetet är ingen nyhet, men det som ofta förbises är att människor är olika. När man ignorerar det kan tekniken göra mer skada än nytta, säger Sebastian Krakowski, forskare vid House of Innovation, Handelshögskolan i Stockholm.
Försäljning minskade – om AI:t inte passade personen
Även försäljningssiffrorna påverkades. Försäljarna med individanpassad AI sålde i genomsnitt 16 procent mer, och ökningen fortsatte över tid. För gruppen med standardimplementering minskade försäljningen med 20 procent. Skillnaderna är särskilt intressanta eftersom det fanns en kontrollgrupp. Forskarna kunde alltså tydligt se effekten av olika sätt att implementera AI.
Studien visar vikten av att ta hänsyn till så kallad "cognitive style", det vill säga en persons sätt att tänka, fatta beslut och strukturera sitt arbete. Att förstå den variationen och integrera den i hur tekniken används är avgörande för resultatet.
– Det är dags att tänka om. I stället för att försöka få människor att anpassa sig till AI, bör vi anpassa AI till människan. Det är vad vi kallar human-centered AI, säger Sebastian Krakowski.
Starkt stöd för individanpassad teknik
Studien ger ett empiriskt stöd för principen om människocentrerad artificiell intelligens, där teknikens roll är att stödja – inte styra – användaren. Den visar också att dåligt anpassad teknik inte bara kan vara ineffektiv, utan direkt kontraproduktiv.
Detta är särskilt relevant i en tid där AI-system införs i allt fler branscher. För företag och organisationer innebär det att en lyckad AI-implementering inte bara är en fråga om teknikval, utan också om förståelse för användarnas olika behov.
Vill du veta mer om hur du kan använda AI i din organisation?
Läs om vårt vidareutbildningsprogram AI for Business Leaders.
Om studien
Författare: Sebastian Krakowski (Handelshögskolan i Stockholm), Darek Haftor (Uppsala universitet), Johannes Luger (Universitetet i Zürich), Natallia Pashkevich (Södertörns högskola), Sebastian Raisch (Universitetet i Genève)
Källa: Human-Centered Artificial Intelligence: A Field Experiment
För mer information, vänligen kontakta:
Sebastian Krakowski
House of Innovation, Handelshögskolan i Stockholm
Email: sebastian.krakowski@hhs.se
Tel: 070-587 06 12
Om Handelshögskolan i Stockholm
Handelshögskolan i Stockholm är den ledande handelshögskolan i Norden och Baltikum och har ett högt anseende i Sverige såväl som internationellt. Forskning i världsklass utgör grunden för våra utbildningar som består av kandidat-, master- och forskarutbildning, ett MBA-program och ett stort utbud av executive education. Våra program är utvecklade i nära samarbete med både forskning och näringsliv, vilket ger våra studenter stora möjligheter att uppnå ledande positioner i företag och andra organisationer.
Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, som garanterar att både undervisning och forskning håller högsta internationella standard. Handelshögskolan är också den enda svenska medlemmen i CEMS och PIM, som är samarbeten mellan ledande handelshögskolor i världen, vilket bidrar till den höga kvalitet som Handelshögskolan är känd för.
Presskontakt
Ylva Mossing
Content and Media Relations Manager
Email: ylva.mossing@hhs.se
Tel: +46 730 97 26 16
Mer information om Handelshögskolan i Stockholm, samt alla våra pressmeddelanden, hittar du på hhs.se.