Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Julia Delin rekryterad som ny VD för SSE Business Lab

Julia Delin har rekryterats till tjänsten som VD för SSE Business Lab, Handelshögskolans startup-inkubator. Med tidigare erfarenhet som entreprenör och en god förståelse för de olika delarna i Stockholms entreprenöriella ekosystem, har Julia den erfarenhet, förmåga och energi som krävs för att ta SSE Business Lab till nästa nivå.

Foto: Juliana Wiklund

Julia Delin är alumn från Handelshögskolan, och har grundat och lett startupen Simply Events, som inkuberades på SSE Business Lab under 2016. Med Simply Events deltog hon också i acceleratorsprogrammet på Sting, och hon jobbade för startuphubben SUP46 under deras första verksamhetsår. Under sin studietid var hon ordförande för studentkåren’s Entrepreneurship Society och en del av projektgruppen för den enteprenöriella mässan Guldräven (fd. Enterprise Day).

- Entreprenörskap på Handelshögskolan har alltid varit ett område som legat mig varmt om hjärtat. Från stunden jag satte foten på SSE Business Lab för första gången för sex år sedan har jag försökt engagera mig på alla sätt jag kunnat. Därför är jag ödmjuk inför möjligheten att leda organisationen och ser fram emot att bidra med nya idéer såväl som att stärka det som redan finns, säger Julia Delin.

- Vi är glada över att Julia har tackat ja till tjänsten som VD för SSE Business Lab. Både Business Labs Advisory Board och Handelshögskolan ser stora möjligheter för Business Lab och vi är övertygade om att Julia har energi, förmåga och vision för att driva vidareutvecklingen av organisationen, säger professor Magnus Mähring, chef för House of Innovation och ledamot i SSE Business Labs Advisory Board.

Om SSE Business Lab

SSE Business Lab är Handelshögskolans startup-inkubator. Som student, alumn eller fakultet på Handelshögskolan kan du ansöka för att få stöd med att utveckla ditt nystartade företag i upp till 18 månader. Sedan starten 2001 har SSE Business Lab stöttat över 180 företag som tillsammans har skapat fler än 2000 nya arbetstillfällen och omsätter 5.5 miljarder SEK per år. Några exempel på företag är Klarna, Budbee, Voi Technology och Yollibox.

För att ytterligare stärka sin förmåga att stötta företag som antas till inkubatorn, har Business Labs Advisory Board utsett Sebastian Knutsson till ny ordförande. Advisory Board stöttar Business Lab i strategiska frågor och under antagningsprocessen. Sebastian Knutsson tar med sig omfattande erfarenhet som grundare av King Digital Entertainment där han har varit Kreativ chef sedan juni 2004. Han har också flera års erfarenhet i IT-branschen som grundare av flera företag, samt i flertalet roller inom produktutveckling.

För mer information, vänligen kontakta:

Julia Delin, VD, SSE Business Lab

julia.delin@hhs.se, 073-724 94 12