Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Nytt projekt om skolfrånvaro får stort anslag från VR

Vetenskapsrådet har beviljat ett treårigt anslag inom utbildningsvetenskap till ett nytt forskningsprojekt vid Handelshögskolan i Stockholm. Projektet leds av Ema Demir, tillsammans med Ebba Henrekson och Iman Dadgar vid Center for Educational Leadership and Excellence (CELE).

Vetenskapsrådet har beviljat ett treårigt anslag inom utbildningsvetenskap till ett nytt forskningsprojekt vid Handelshögskolan i Stockholm. Projektet leds av Ema Demir, tillsammans med Ebba Henrekson och Iman Dadgar vid Center for Educational Leadership and Excellence (CELE).

Skolfrånvaron ökar i Sverige och omkring var femte elev missar minst 15 procent av sin undervisningstid. Frånvaron är ännu högre bland äldre elever.

Trots detta vet vi fortfarande för lite om hur elever påverkas av sin frånvaro. Hittills har forskningen främst fokuserat på orsakerna, medan kunskapen om konsekvenserna för betyg och framtida studier är begränsad.

Nu ska forskarna för första gången i Sverige ge en storskalig, datadriven bild av hur olika former av skolfrånvaro påverkar elevers kort- och långsiktiga utbildningsutfall.

Forskarteamet analyserar detaljerade individuppgifter för upp till 40 procent av landets grundskoleelever 2017-2024 för att förstå hur olika frånvaromönster hänger samman med betyg, behörighet till gymnasiet och senare studier. Projektet kombinerar deskriptiv statistik, klusteranalys och modeller med fasta effekter.

Resultaten väntas:

  • Ge den första storskaliga kausala kunskapen om skolfrånvaro i Sverige
  • Identifiera särskilt skadliga mönster, till exempel säsongsbetonad, veckovis eller ämnesspecifik frånvaro
  • Stödja utvecklingen av tidiga varningssystem och riktade insatser
  • Visa hur ett standardiserat frånvarorapporteringssystem kan fungera i praktiken och bana väg för ett framtida nationellt register

Forskargruppen har bred kompetens inom utbildning, sociologi och nationalekonomi samt lång erfarenhet av arbete med registerdata och i skolmiljöer.

Forskarteamet:

Vill ni delta i forskningen?

Forskarna utökar nu sin databas och söker fler kommuner och skolhuvudmän som vill delta. Medverkan ger möjlighet till nya insikter om frånvaro och bidrar till att bygga Sveriges första kunskapsbas på området.

Kontakta oss

Jobbar du inom skolan eller representerar en skolhuvudman och vill veta mer? Hör gärna av dig till:

CELE GAPP Education News