Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Elina Durefors är Årets Affärskreatör 2015

Igår kväll utsågs 20-åriga Elina Durefors från Norrtälje till Årets Affärskreatör 2015. Tio unga entreprenörer tävlade om en studieplats vid Handelshögskolan i Stockholm under den spännande finalen med draknästeupplägg. 

Elina Durefors är den femte personen någonsin att vinna en studieplats vid Handelshögskolan i Stockholm. 

− Jag är överväldigad och lycklig över att få den här chansen! Att vinna Årets Affärskreatör och få börja på Handelshögskolan betyder otroligt mycket för mig. Jag trodde inte att Handels kunde vara en möjlighet innan den här tävlingen men jag har verkligen gett allt för att vinna och är övertygad om att utbildningen kan ge mig de kunskaper och det nätverk jag behöver, säger Elina Durefors efter prisutdelningen.

Förutom en studieplats på Handelshögskolan får Elina ett unikt mentorskap med Anna Frisk, grundare och ägare av Profylaxgruppen. Vinnaren får även ta del av ett skräddarsytt entreprenörsprogram vid Handelshögskolan. Programmet innehåller exklusiva fördelar såsom internships på framgångsrika företag, löpande rådgivning samt tillgång till kunskapsutvecklande- och nätverksbyggande träffar. Programmet är framtaget tillsammans med SSE Business Lab och är tänkt att ge vinnaren stöd och utveckling i sitt entreprenörskap under studietiden.

Motiveringen löd:
Årets Affärskreatör 2015 har ett starkt driv kombinerat med en sällsynt ödmjukhet. Personen har gått från ord till handling och genom ihärdigt slit och kreativitet skapat förutsättningar inte bara till en försörjning utan även lagt grunden för fortsatt framgång i framtiden. Årets Affärskreatör är jordnära och passionerad vilket kommer göra henne till en strålande ambassadör för Handelshögskolan.

Syftet med tävlingen Årets Affärskreatörer är att locka fler entreprenörer att söka till Handelshögskolan i Stockholm, samt att bredda rekryteringen och nå ut till fler talangfulla unga vuxna runt om i landet. Genom tävlingen har deltagarna chansen att genom kreativa idéer, visioner och resultat kandidera till utmärkelsen och en studieplats på Handelshögskolan. Betygskraven måste uppfyllas men det är inte högsta betyg som avgör.

Juryn som utsåg Årets Affärskreatör bestod av tio meriterade alumner från Handelshögskolan. Tillsammans har de lyssnat till finalisternas presentationer där de unga talangerna endast har fyra minuters presentation och sex minuter att svara på frågor då de ska övertyga juryn om varför just de ska vinna.

Om Årets Affärskreatör
Urvalet av kandidater genomfördes av Handelshögskolan i Stockholm. Därefter fick allmänheten rösta på sin favoritkandidat till titeln ”Årets Affärskreatör 2015” via www.hhs.se/affarskreator. De tio ansökande som fick flest röster gick vidare till finalen, som ägde rum igår kväll 10 mars, då slutligen en jury utsåg vinnaren. Juryn bestod av: Helene Willberg, KPMG, Anna Frisk, Profylaxgruppen, Anna Nyberg, Handelshögskolan i Stockholm, Erik Wetter, SSE Business Lab vid Handelshögskolan i Stockholm, Henrik Ekelund, BTS Group, Karin Pilsäter, TCO, Mattias Hansson, Abba the Museum, Agneta Dreber, Sveriges Radio och juryns ordförande Günther Mårder, NordNet.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Hanna Flodmark, kommunikationschef vid Handelshögskolan i Stockholm
tel. 070-689 90 15 eller e-post: hanna.flodmark@hhs.se

 

SSE