Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Pelle Åberg

Pelle Åberg is Associate Professor (docent) of Political Science at the Department of Social Sciences, Ersta Sköndal University College. His research primarily deals with various aspects of civil society, on a transnational level as well as on a national level in different parts of Northern and Eastern Europe.

Pelle's interest lies in the diffusion and translation of ideas, organizational theory and the intersections between civil society, the state, the market and the family, as well as in the relationship between civil society and democracy. 

He is currently working on the research project Between Knowledge and Ideology: Institutional Logics and Organizational Practices in Swedish Think Tanks, funded by the Ragnar Söderberg Foundation (http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/mellan-kunskap-och-ideologi).  

Selected Publications

Åberg, P., Ekman, J. & Rodin, J. (fortcoming). What should a Russian father be like? Exploring fatherhood norms and identifying norm patterns among inhabitants of Saint Petersburg, Russia. International Political Science Review.

Åberg, P. & Rodin, J. (forthcoming) Civil Society and Fatherhood in the Borderlands. Promoting Active Fathers in Northwestern Russia. In K. Fábián & E. Korolczuk (eds.), Rebellious Families: Parents’ Rights Activism in Central and Eastern Europe and Russia. Bloomington: Indiana University Press. 

Åberg, P. (forthcoming) Civilsamhälle på export: studiecirklar och pappaskolor. In F. Wijkström, M. Reuter & A. Emami (eds.), Civilsamhället i det transnationella rummet. Stockholm: European Civil Society Press.

Åberg, P. (2016) Non-Formal Learning and Well-Being among Older Adults: Links between Participation in Swedish Study Circles, Feelings of Well-Being and Social Aspects of Learning. Educational Gerontology, 42(6), 411-422.

Åberg, P. (2016) Vad vet vi om den ryska pappan? Utvecklingen av faderskapsnormer från ett historiskt och internationellt perspektiv. Nordiskt Æstforum, 30(1), 3-17.

Åberg, P. (2015) Myths and Traditions as Constraints or Resources? Path Dependency and Decoupling Strategies among Civil Society Organizations. Journal of Civil Society, 11(1), 19-38. 

Åberg, P. (2015) Civil Society and Biopolitics in Contemporary Russia: The Case of Russian “Daddy-Schools”. Foucault Studies, 20, 76-95.

Åberg, P. (2014) Medborgarskap och utbildningens instrumentalisering. In A. Burman (eds.), Att växa som människa. Om bildningens traditioner och praktiker. Huddinge: Södertörns University. 

Andersson, E., Bernerstedt, M., Forsmark, J., Rydenstam, K. & Åberg, P. (2014) Cirkeldeltagare efter 65. Livskvalitet och aktivt medborgarskap. Stockholm: Folkbildningsrådet. 

Åberg, P. (2013) Managing expectations, demands and myths: Swedish study associations caught between civil society, the state and the market. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 24(3), 537-558.

Åberg, P. & von Essen, J. (2013) Tradition, resurs eller nödvändighet? Om relationerna mellan folkhögskolor och deras huvudmän. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Åberg, P., Bron Jr, M. & Milana, M. (2013) Obučenie vzroslych demokratičeskoj graždanstvennosti: zadača graždanskogo obščestva? In V. S. Tkačenko (eds.), Graždanskoe obrazovanie i prosveščenie naselenija: rossijskij i zarubežnyj opyt. Volume 3 of: Lifelong Learning - variety of ideas, concepts, forms, methods and techniques. Sankt-Peterburg: Politehnika-servis.

Rodin, J. & Åberg, P. (2013) Fatherhood across space and time: Russia in perspective. Baltic Worlds, 6(3-4), 21-28.

Åberg, P. (2012) Den vilda jakten på legitimiteten. In J. von Essen & G. Sundgren (eds.), En mosaik av mening: Om studieförbund och civilsamhälle. Stockholm: Daidalos. 

von Essen, J., Sundgren, G., Åberg, P., Nordzell, A. & Larsson, T. (2012) Mening på marknad. In J. von Essen & G. Sundgren (eds.), En mosaik av mening: Om studieförbund och civilsamhälle. Stockholm: Daidalos.

Åberg, P. (2011) Change in Motion or Processing Change. In F. Wijkström & A. Zimmer (eds.), Nordic Civil Society at a Cross-Roads: Transforming the Popular Movement Tradition. Baden-Baden: Nomos. 

Nordvall, H. & Åberg, P. (2011) Folkhögskolan som myt: Om global spridning och användning av nordiska folkbildningsidéer. Pedagogisk forskning i Sverige, 16(1), 1-17.

Åberg, P. (2009) Co-operating across borders. Adult education and transnational civil society co-operation. In M. Bron Jr, P. Guimarães & R. Vieira de Castro (eds.), The State, Civil Society and the Citizen: Exploring Relationships in the Field of Adult Education in Europe. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.

von Essen, J. & Åberg, P. (2009). Folkrörelseanknytningar och marknadsrelationer – Studieförbunden och deras grundarorganisationer, medlemsorganisationer och samverkansorganisationer. Stockholm: Folkbildningsrådet.

Åberg, P. (2008) Translating Popular Education: Civil Society Cooperation between Sweden and Estonia. Stockholm: Department of Political Science, Stockholm University.

Åberg, P. (2003) Begreppslig förvirring och ryskt civilt samhälle. Nordiskt Æstforum, 17(4), 487-502. 

This website uses cookies. By using this website you are agreeing to our use of cookies and to the terms and conditions listed in our data protection policy. Read more