Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Kluster och innovativa miljöer för ökad attraktionskraft

Den 21 april föreläste Örjan Sölvell på IVA kring kluster och innovativa miljöer för ökad attraktionskraft. 

Se föreläsningen via streaminglänken här: http://www.iva.se/event/innovationssverige--tillracklig-forandringskraft-for-fortsatt-topposition/ 

Ladda ner rapporten här: "Innovativa miljöer för ökad attraktionskraft"

Läs även nyhetsartikel om seminariet (i denna finns även länkar till presentationen av GE-Barometer och streaminglänken). http://www.iva.se/publicerat/svensk-innovationskraft-battre-an-sitt-rykte/

Ur artikeln:

Innovationsmiljön i Sverige är i topp. Den är till och med bättre än i USA. Men innovationschefer utomlands underskattar den svenska förmågan.

– Bland de 23 länder vi undersökt är Sverige bäst när det gäller innovationer, sa Cécile Nathan-Tilloy när hon presenterade den femte upplagan av GE Global InnovationBarometer, vid ett IVA-seminarium den 21 april som kan ses här.

Hur mycket företagskluster bidrar till att skapa innovativa miljöer framgår inte av GE:s barometer. Men de innehåller stor kompetens och ger attraktionskraft. Det hävdar Örjan Sölvell, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, som också bidragit till rapportenInnovativa miljöer för ökad attraktionskraft som publicerades i samband med seminariet.

– Det kan vara dyrt att vara där, men de är miljöer där innovationer frodas, sa han.

Stockholm är ett starkt kluster med informations- och kommunikationsteknik samt kreativa näringar som gemensam nämnare.

– 100 000 personer arbetar i detta. It, musik och spel är starka i Sverige. Avancerade tjänsteföretag dras till klustren. Man vill helt enkelt vara en del av deras dynamik.

Enligt Örjan Sölvell pågår en strukturomvandling i de svenska klustren. De som är uppbyggda kring den traditionella industrin, som papper, massa och skog minskar medan mer högprofilerade kluster ökar.

– De nya klustren finns inte bara i Stockholm utan på många håll i landet. För att de ska bli framgångsrika behövs stora företag som Ericsson och Telia tillsammans med små och medelstora bolag, sa han.

Ett exempel på samverkan mellan storföretag och små växande bolag är Astra Zeneca:s biohub i Mölndal. Ett 20-tal mindre bolag har där möjlighet att utnyttja Astra Zenecas infrastruktur och kunskaper. Magnus Björsne är chef för verksamheten.

– De informella möten som uppstår mellan våra forskare och småbolagen är viktiga. Hubben blev mer positiv än vi trodde från början. Det är inte bara de små bolagen som lär sig av oss på Astra Zeneca. Vi lär oss också mycket. Småbolagen har ju från början varit tvingade att vara kreativa. Men den här tillitsfulla modellen skulle nog inte fungera i USA, sa han.

This website uses cookies. By using this website you are agreeing to our use of cookies and to the terms and conditions listed in our data protection policy. Read more